دلایل عقب افتادن پریود

عواملی که باعث می شود پریود نشویم

تجربه عقب افتادن پریود یک اتفاق بسیار شایع در زنان است که علیرغم شیوع آن، نگرانیهای زیادی ایجاد می کند چرا که دلایل متعددی میتواند موجب آن شود. گاهی اوقات تنها دلیل پریود نشدنتان، واکنش بدن به استرس یا تغییر در عادات غذایی یا روزش است اما گاهی نیز ممکن است مسئله مهمتری باعث آن شده باشد.

اطلاعیه

چه عواملی باعث می شوند پریود نشویم؟

  ۱- استرس

سیستم بدن در واکنش به استرس، به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس برمی گردد. در حالی که در دنیای امروزی استرس به این معنی نیست که قرار است از یک شکارچی درنده فرار کنید، اما مغز هنوز دستورالعملهای قدیمی خود را دنبال می کند و هر بار دچار استرس می شوید، شما را برای فرار یا جنگیدن آماده می کند.

هنگامی که سطح استرس تان بالا می رود، مغز به دستگاه غدد درون ریز می گوید هورمونهایی تولید کند که شما را برای جنگیدن یا فرار کردن مهیا کند. این هورمونها، کارهایی که انجامشان در چنین شرایط خطرناکی ضرورت ندارد، کنار می گذارد بنابراین بسیاری از اجزاء بدن از جمله دستگاه تولید مثل، دستگاه گوارش و غیره عملکردشان مختل می شود.

هنگامی که زیاد تحت استرس قرار می گیرید یا استرس شدید است، بدن به برنامه ریزی “بجنگ یا بگریز” می رود در نتیجه موقتا تخمک گذاری متوقف می شود. عدم تخمک گذاری می تواند باعث شود پریود نشوید. این وضعیت گذراست و برطرف می شود.

  ۲- افزایش یا کاهش وزن

تغییرات شدید وزن بدن منجر به وضعیتی به نام آمنوره ثانویه (secondary amenorrhea) می شود. آمنوره یعنی به مدت سه ماه یا بیشتر از سه ماه پریود نشده اید. این وضعیت به خصوص در کسانی که شاخص توده بدنی (بی ام آی) در آنها به سرعت تغییر می کند شایع است.

افزایش یا کاهش شدید چربی بدن باعث می شود تعادل هورمونی از بین برود و پریود به تاخیر افتاده و یا کلا متوقف شود.

علاوه بر این، محدود کردن شدید کالری بر بخشی از مغز که با دستگاه غدد درون ریز (مسئول تولید هورمونها از جمله هورمونهای زنانه) در ارتباط است، تاثیر می گذارد. هنگامی که این کانال برقراری ارتباط مختل می شود، مغز نمیتواند درست بر تولید هورمونها نظارت کند.

مشاوره رایگان با دکتر مهدی نیا متخصص زنان

 ۳- فعالیت بدنی شدید

برنامه ورزشی شدید میتواند باعث عقب افتادن پریود شود. این در کسانی که چند ساعت در روز ورزش حرفه ای انجام می دهند شایعتر است. علت آن این است که شما خواسته یا ناخواسته کالری بیشتری نسبت به چیزی که می خورید، می سوزانید. هنگامی که بدن کالری زیادی می سوزاند نمیتواند انرژی کافی برای عملکرد دستگاههای مختلف فراهم کند در نتیجه عدم تعادل هورمونی روی می دهد و چرخه قاعدگی با مشکل مواجه می شود. حاصل این اتفاقات این است که پریود نمی شوید و یا به تاخیر می افتد.

معمولا به محض این که فعالیت خود را تعدیل کنید یا مقدار کالری مصرفی را افزایش دهید، وضعیت بدن به حالت نرمال برمی گردد و پریود می شوید.

اطلاعات بیشتر : درمانهای طبیعی و خانگی کاهش درد پریود

  ۴- تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

یکی از اصلیترین دلایل عقب افتادن پریود، تنبلی تخمدان است. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک به مجموعه علائمی گفته می شود که در اثر عدم تعادل بین هورمونهای تولید مثل، به وجود می آید.

کسانی که دچار این وضعیت هستند، تخمک گذاری شان مرتبا انجام نمی شود. در نتیجه ممکن است پریودها سبکتر از معمول باشد یا نامنظم شود و یا به کل پریود نشوید.

علائم دیگر تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • رویش موهای درشت در صورت و بدن
  • جوش و آکنه در صورت و بدن
  • کم پشت شدن موهای سر
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
  • ایجاد لکه های تیره اغلب بر روی چینهای گردن، کشاله ران و زیر پستان
  • تگ های پوستی در زیر بغل یا گردن
  • نازایی

  ۵- قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری یکی از دلایل عقب افتادن پریود

بسیاری از زنان قرص ضد بارداری را برای تنظیم چرخه قاعدگی و پریودها مصرف می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است این داروها نتیجه عکس داشته باشند به خصوص در چند ماه اولی که مصرف را شروع کرده اید.

همینطور زمانی که مصرف قرص ضد بارداری را متوقف می کنید، چند ماه طول می کشد تا بدن به سیکل طبیعی خود برگردد. هورمونهای بدن به سطح اولیه خود برمی گردند ممکن است تا چند ماه پریود نشوید.

اگر روش ضد بارداری هورمونی دیگری مصرف می کنید مانند آی یو دی، ایمپلنت یا تزریق هورمون، ممکن است پریودتان متوقف شود.

همچنین بخوانید : پریود غیر طبیعی چیست؟

  ۶- پیش از یائسگی

دوره پیش از یائسگی به مدت زمانی گفته می شود که به یائسگی نزدیک می شوید و برخی علائم آن شروع می شود. پیش یائسگی در اواسط یا اواخر دهه چهل زندگی شروع می شود و حدود چهار سال طول می کشد تا پریودها کامل متوقف شوند.

در بسیاری از افراد، پریود نشدن اولین نشانه پیش یائسگی است. مثلا ممکن است یک ماه پریود عقب بیفتد و دوباره سه ماه دیگر مرتب پریود شوید یا سه ماه پشت سر هم پریود نداشته باشید و ناگهان به صورت غیر منتظره پریود شوید که معمولا سبکتر یا سنگینتر از همیشه است.

  ۷- یائسگی زود هنگام

یائسگی زود هنگام که به آن نارسایی زودهنگام تخمدان نیز می گویند، زمانی اتفاق می افتد که تخمدانها پیش از چهل سالگی کار خود را متوقف می کنند. هنگامی که تخمدانها دیگر آنطور که باید، کار نکنند استروژن کافی تولید نمی شود در نتیجه مقدار استروژن بدن در تمام طول چرخه قاعدگی پایین می ماند و شما علائم یائسگی را تجربه می کنید.

به تاخیر افتادن پریود یا پریود نشدن میتواند یک نشانه یائسگی زود هنگام باشد. همچنین ممکن است گرگرفتگی، تعریق های شبانه و مشکلات خواب را نیز علاوه بر آن، تجربه کنید.

علائم دیگر یائسگی زود هنگام عبارتند از:

  • خشکی واژن
  • مشکل در بارداری
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در تمرکز
  • یائسگی زود هنگام ممکن است در اثر عواملی مانند عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی ناحیه شکم یا لگن نیز اتفاق بیفتد.

مقالات مرتبط

  ۸- مشکل تیروئید

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن است که هورموهایی را تولید می کند که به تنظیم فعالیتهای بدن از جمله چرخه قاعدگی کمک می کنند. اما این عضو از بدن همانند هر عضو دیگری ممکن است خود دچار مشکل شود. مشکلات تیروئید از جمله کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، بر وضعیت هورمونهای بدن تاثیر می گذارند.

هر دو وضعیت نامبرده چرخه قاعدگی را مختل می کنند و ممکن است باعث نامنظم شدن پریود شوند.

با این حال پرکاری تیروئید بیشتر منجر به عقب افتادن پریود یا پریود نشدن می شود. گاهی اوقات ممکن است پریود تا چند ماه اتفاق نیفتد.

علائم دیگر مشکلات تیروئید عبارتند از:

  • تپش قلب
  • تغییر اشتها
  • تغییر وزن بی دلیل
  • اضطراب یا عصبی بودن
  • لرزش خفیف دست
  • خستگی
  • تغییر مو
  • مشکل خواب

  ۹- مشکلات پزشکی مزمن

مشکلات پزشکی مزمن مانند بیماری سلیاک (آلرژی به گلوتن گندم) و دیابت گاهی باعث نامنظم شدن پریود می شوند و یکی از دلایل عقب افتادن پریود هستند.

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. هنگامی که کسی که سلیاک دارد گلوتن می خورد (مثلا نان یا ماکارونی)، سیستم ایمنی او به لایه پوشاننده سطح داخلی روده کوچک حمله می کند.

هنگامی که روده کوچک صدمه می بیند، توانایی جذب مواد مغذی از آن مختل می شود. در نتیجه سوء تغذیه اتفاق می افتد در حالی که فرد ممکن است تغذیه خوبی داشته باشد. سوء تغذیه باعث می شود تولید هورمونها مختل شده و فرد عقب افتادن پریود یا حتی پریود نشدن و سایر مشکلات مربوط به دستگاه تولید مثل را تجربه کند.

کسانی که دیابت نوع یک یا دو دارند نیز در موارد نادر ممکن است مشکل پریود پیدا کنند. این بیشتر در کسانی دیده می شود که قند خونشان خوب مدیریت نمی شود.

  ۱۰- بارداری

بارداری یکی از دلایل عقب افتادن پریود

اگر پریودتان عقب افتاده است ممکن است باردار باشید. حدود یک هفته پس از زمانی که قرار بود پریود شوید اما نشده اید، آزمایش بارداری بدهید.

اگر زودتر از این موقع تست بدهید ممکن است نتیجه منفی کاذب بگیرید یعنی در حالی که باردار هستید، جواب آزمایش منفی باشد.

اگر پریودهایتان معمولا نامنظم است، تشخیص این که چه زمانی باید آزمایش بارداری را انجام بدهید سخت تر است. میتوانید صبر کنید تا مدت بیشتری بگذرد یا با پزشک مشورت کنید.

  • علائم اولیه بارداری علاوه بر پریود نشدن، عبارتند از:
  • دردناک شدن و حساسیت پستان ها
  • باد کردن پستان ها
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی

  ۱۱- بلوغ

یکی دیگر از دلایل عقب افتادن پریود، بلوغ است. گاهی اوقات بدن دختری که تازه به بلوغ رسیده، برنامه دقیق قاعدگی ندارد. این کاملا طبیعی و شایع است به خصوص در دو سال اول پس از شروع پریود.

تغییرات دیگر از جمله تغییر سریع وزن، بیماری، استرس و حتی مسافرت میتوانند باعث شوند زمان پریودها غیر قابل پیش بینی شود. علت این است که بخشی از مغز که پریود را تنظیم می کند، تحت تاثیر این فاکتورها قرار می گیرد.

پزشکان مرتبط

حتی تعداد روزهایی که پریود می شوید هم ممکن است در هر مرتبه تغییر کند. گاهی اوقات ممکن است فقط دو روز خونریزی داشته باشید و گاهی یک هفته طول بکشد. علت این است که در این دوران میزان تولید هورمون در بدن در هر چرخه قاعدگی تفاوت می کند. اگر پریودهایتان نامنظم است، برای این که بدانید پریودتان نزدیک است باید حواستان به علائم پیش از قاعدگی (سندرم پیش از قاعدگی) باشد که متداولترین آنها عبارتند از:

  • دل درد و کمردرد
  • سنگین شدن یا حساس شدن پستانها با لمس یا فشار
  • سردرد
  • جوش زدن پوست
  • مختل شدن الگوی خواب
  • تغییر خلق
  • شل شدن مدفوع
  • باد کردن یا افزایش وزن بدن

  ۱۲- مشکلات مربوط به اندامهای لگنی

در برخی موارد مشکلات اندامهای لگن باعث می شود پریود نشوید مانند سوراخ نبودن پرده بکارت، تنبلی تخمدان یا سندرم آشرمن

همچنین بخوانید : راه های درمان خشکی واژن

  ۱۳- شیردهی

برخی از زنانی که به کودک شیر می دهند، پریودشان تا پایان شیردهی از سر گرفته نمی شود. علت این است که پرولاکتین که هورمون مسئول تولید شیر است، تخمک گذاری را نیز سرکوب می کند.

 

منابع

مقالات مرتبط
تلگرام
واتساپ
0 0 رای ها
امتیاز کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

(برای مطالعه هر بخش کلیک کنید)

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x