مواد غذایی گرم که سردی بدن را دفع می کنند

مواد غذایی گرم که سردی بدن را دفع می کنند

تغذیه مناسب برای افرادی که دارای طبع سرد هستند موضوع بسیار مهمی است و بر سلامت جسم و تناسب اندام آن شخص اثر می گذارد. اگر رژیم غذایی به گونه ای باشد که سردی بدن را دفع نکند، باعث ضعف جسمانی، کاهش عملکرد بهینه اندام های داخلی و بیماری خواهد شد. اگر سرد مزاج هستید و می خواهید متابولیسم طبیعی و سلامت بدن خود را ارتقا دهید، لازم است بدانید برای تغذیه مناسب، بهترین مواد غذایی برای شما چه خواهد بود. در این مقاله با دکتر آسپرین همراه باشید تا به بررسی غذاهای گرم که سردی بدن را دفع می کنند بپردازیم تا از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری کنید.

اطلاعیه

عوارض و مشکلات سردی بدن

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای افراد سرد مزاج بسیار مضر هستند. غذاهای با طبع سرد، سرعت جریان خون در بدن را کاهش می دهند، در نتیجه گرمای بدن کاهش یافته و سموم از بدن پاک نخواهند شد و هم چنین باعث بروز مشکلاتی دیگر خواهد شد:

اطلاعات بیشتر : چگونه طبع سرد بدن را درمان کنیم ؟

غذاهایی مضر برای افراد سرد مزاج

افراد با طبع سرد با مصرف بیش از اندازه غذاهای طبع سرد مانند ماهی، گوشت گوساله و خروس دچار کم حوصلگی و ضعف بدن، سستی مفاصل و خواب آلودگی می شوند. برخی از غذاهایی که باعث تشدید سردی بدن می شوند شامل:

چه خوراکی های گرمی باعث دفع سردی بدن می شوند؟

چه خوراکی های گرمی باعث دفع سردی بدن می شوند؟

  • زنیان

این گیاه دارای طبع گرم بوده و برای درمان انواع بیماری ها موثر است. از این گیاه می توانید در غذاها و خوراکی هایی که طبع سرد دارند، استفاده کنید. گیاه زنیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ بوده و برای بهبود درمان رماتیسم، بیماری های معده، درمان سرفه و پایین آوردن فشار خون تقش موثری دارد.

  • زیره سیاه

زیره سیاه گیاهی با طبع گرم و خشک است که از آن برای از بین بردن سردی ماست، برنج و دیگر مواد غذایی با طبع سرد می توان استفاده کرد. این گیاه نیز در کاهش وزن، بالا بردن سوخت و ساز بدن، افزایش چربی سوزی و کم کردن اشتها توسط تاثیر بر هورمون ها بسیار موثر است.

  • هل سبز

هل سبز دارای طبع گرم و خشک بوده و از آن می توان برای خنثی کردن مواد غذایی که طبع سرد دارند استفاده کرد. این گیاه علاوه بر این که طعم بی نظیری به غذاها می دهد دارای خواص دارویی بسیاری بوده و هم چنین تقویت کننده قلب و معده است و به کاهش رطوبت بدن نیز کمک می کند.

  • زنجبیل

زنجبیل دارای طبیعت گرم و خشک است. اگر سرد مزاج هستید و به زنجبیل حساسیت ندارید، برای رفع سردی بدن روزانه یک چهارم قاشق غذاخوری زنجبیل مصرف کنید. زنجیبل علاوه بر از بین بردن رطوبت بدن، در تقویت حافظه و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.

مقالات مرتبط

  • قهوه هسته خرما

این قهوه متشکل از پودر هسته خرما، دارچین و پودر خرما بوده و دارای طبع گرم است. در کنار رفع سردی بدن از طعم فوق العاده خوشمزه ای برخوردار بوده و در کاهش قند خون و دیابت موثر است.

  • عسل

عسل طبیعتی گرم دارد و فراهم کننده گرمای بدن است. از عسل برای درمان سرماخوردگی و مشکلات گوارشی نیز استفاده می شود.

  • زعفران

زعفران دارای طبع گرم بوده و علاوه بر رفع سردی بدن، به درمان مشکلات پوستی، بهبود حافظه و ناتوانی جنسی آقایان کمک می کند.

  • بادام زمینی

بادام زمینی دارای طبع گرم و تر بوده و در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. بادام زمینی پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین کرده و در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی ایفا می کند.

  • جگر سیاه

جگر سیاه طبیعتی گرم و تر دارد و سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین A است. جگر سیاه به سلامت پوست، بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت ها، بهبود و تقویت بینایی، حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و گوش و درمان کم خونی کمک شایانی می کند.

  • لپه

لپه دارای طبعی گرم بوده و فیبر بالایی دارد. علاوه بر دفع سردی بدن در کاهش کلسترول و کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی و بر پیشگیری و درمان کم خونی نیز موثر است.

اطلاعات بیشتر : غلبه بلغم چیست

  • نعناع

نعنا دارای طبع گرم است و استفاده از برگ های شفابخش آن به درمان مشکلات معده، دل درد و سردی معده کمک می کند.

  • چای بابونه

چای بابونه یکی از نوشیدنی های با طبع گرم است که التهاب و سردی معده را برطرف می کند. این چای را همراه با نبات مصرف کنید تا تاثیر آن را ببینید.

  • چای ماسالا

چای ماسالا، دمنوشی با طبع گرم بوده و متشکل از گیاهانی با طبع گرم و خوش عطر است. هل، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و میخک، دانه ها و گیاهانی هستند که چای ماسالا را تشکیل داده اند. این چای علاوه بر بهبودی سردی، به تقویت سیستم ایمنی بدن، تامین انرژی بدن و درمان سرماخوردگی کمک می کند. این دمنوش خاصیت آنتی اکسیدان دارد و در هضم غذا موثر است.

  • آب برنج

آب برنج برای درمان مشکل سردی و ترش کردن معده بسیار مفید است، این نوشیدنی را در طول روز به همراه مقداری عسل مصرف کنید.

  • فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای طبع گرمی است که اکسیژن لازم را برای مغز فراهم می کند. هم چنین به درمان سرفه و سرماخوردگی و بهبود گوارش نیز کمک می کند.

  • کنجد

کنجد دارای طبیعت گرم بوده و برای گرم نگه داشتن بدن بسیار موثر است.

  • پیاز

پیاز طبع گرمی داشته و سردی بدن را دفع می کند و هم چنین دمای بدن را افزایش می دهد. به سوپ و سایر غذاها آن را بیافزایید و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی نیز از آن استفاده کنید.

  • سیر

سیر در دسته بندی مواد غذایی با طبع گرم قرار دارد. سیر در کنار رفع سردی بدن می تواند به درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم گوارش نیز کمک کند.

لیست غذاهای طبع گرم

لیست غذاهای طبع گرم

می توان غذاهای زیر را در دسته غذاهای با طبع گرم قرار داد:

چه میوه هایی طبع گرم دارند؟

میوه های  طبع گرم معمولاً دارای رنگ های گرم و تند مانند قرمز، نارنجی، زرد و بنفش هستند. معمولا این میوه ها طعم شیرین یا ترش دارند.میوه هایی که طبع گرم دارند:

توجه داشته باشید که طبع هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.از این رو بهتره هر فرد بر اساس نوع طبع خود میوه مصرف کنند.

درمان فوری سردی شدید چیست؟

  • طبق نظر اطبا سنتی، پوشیدن لباس گرم و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد از تدابیری برای درمان سردی بدن است. لباس های گرم مثل جوراب و دستکش گرمای بدن را حفظ می کنند و نمی گذارند سرما وارد بدن شود.
  • محل استراحت تان را در مکان های گرم مثل کنار بخاری و رادیاتور قرار دهید. در مکان هایی که باد سرد جریان دارد نباشید و به علاوه زمان خواب وسایل گرمایشی کافی مثل پتو و کیسه آب گرم در کنارتان قرار دهید.
  • افراد سرد مزاج بهتر است در طول روز تحرک و در چند نوبت ورزش داشته باشند.
  • غذاهای سرد مثل ماست، سالاد الویه، سالاد خیار و کاهو، گوجه، دوغ، لواشک و… مصرف نکنید و در ازای آن ها خوراکی ها و غذاهای گرم مثل فسنجان، غذاهای تند، غذاهای پخته شده با زیره و دارچین، سبزیجاتی مثل مرزه و ترب، شیره انگور، ارده، خرما، عسل و… مصرف کنید.
  • متناسب با فصل میوه های گرم مزاج مثل خرما، انگور، انجیر، پسته و… بخورید.
  • یک حبه سیر خام را در صبحانه قورت دهید که لرز بدنتان را می گیرد.
  • دمنوش های گرم مثل نبات، زعفران، مرزنجوش و… میل کنید.

درمان فوری سردی معده با خوراکی های گرم

دمنوش ها

  • چای بابونه از دمنوش های مناسب برای درمان سردی معده می باشد که التهاب و سردی را از معده می گیرد. دمنوش چای بابونه را با نبات و لیمو ترش میل کنید خوشمزه تر است.
  • دمنوش نعنا که از درمان های قدیمی و موثر سردی معده است. این دمنوش برای درمان درد معده و بلغم معده می باشد.
  • دمنوش رازیانه هم از التهاب معده کم می کند. دانه های رازیانه سردی را میگیرند و باعث هضم راحت تر غذا می شوند.

پزشکان مرتبط

خوراکی ها

  • یکی از خوراکی هایی که سردی معده را درمان می کند عسل است. عسل خواصی مثل جلوگیری از سردی معده و چاقی دارد که می توان آن را به همراه دمنوش های دیگر میل کرد و یا جدا در صبحانه میل کرد.
  • اسپند خوراکی دیگر برای درمان سردی معده است. در اسپند آلکالوئید وجود دارد، پس ۶ مرتبه در آب سرد و ۱ مرتبه با آب گرم آن را بشویید و سپس خشک کنید و میل کنید.
  • هل خوراکی است که برای معده ی طبع سرد بسیار مفید است، می توان آن را در چای سیاه دم کرد و یا در زمان پخت غذاها نیز از آن استفاده کرد.
  • نبات هم موثر در سردی معده است. نبات آن دسته از خوراکی ها می باشد که نسبت به خوراکی های دیگر در دسترس تر می باشد.
  • سرکه انگور را می توانید در آب حل کنید و میل کنید، که سردی معده را رفع ‌کند.

تاثیر رفع سردی در بدن

زمانی که سردی بدن رفع شود شاهد اثراتی مثل کاهش درد شکم، کم شدن درد در دوران قاعدگی، بشاش و پر انرژی شدن، رفع یبوست، رفع سر درد، رفع لرزش و سرمای دائمی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهید بود.

حرکات ورزشی که باعث رفع سردی بدن می شوند؟

کسانی که دچار سردی بدن هستند انرژی کمی برای انجام فعالیت هایشان دارند و نمی توانند ورزش های سخت انجام دهند.

ورزش هایی که در فضاهای سر پوشیده انجام می شوند، شنا در فضای بسته و آب گرم، دوچرخه سواری، دویدن سبک، پیاده روی تند، اسکی روی یخ برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است.

این افراد با انجام این ورزش ها تا حدود زیادی می توانند از سردی بدنشان ‌کم کنند. اگر هم قصد کاهش وزن دارند باید از ورزش هایی که هوازی، کششی، عضله ساز و با دمبل انجام می شوند استفاده کنند.

همچنین بخوانید : انواع راه های کاهش وزن

آیا سردی مزاج باعث ریزش مو می شود؟

سردی بدن مو را خشک و شکننده می کند زیرا گرما و رطوبت موها را سلب می کند. زمانی که مو خشک و شکننده باشد شروع به ریزش می کند.

پس می توان گفت که سردی بدن موجب ریزش مو می شود که می توان با روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام و… که طبع گرم دارند به سر گرما داد و موها را از خشکی درآورد تا دچار ریزش نشوند.

منابع

اطلاعاتی وارد نشده است

مقالات مرتبط
تلگرام
واتساپ
4 5 رای ها
امتیاز کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صمد فریور
صمد فریور
2 ماه قبل

کامل خلاصه و مفید و حتی بیش از آنچیزی که انتظار میرفت.یعنی دنبال غذاهایی میگشتم که علاوه بر معرفی آنها درمان سریع سردی هم معرفی شد.در یک کلام.عالییییییی

دکتر آسپرین
پاسخ به  صمد فریور
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
سپاس از لطف و توجه شما

فهرست مطالب

(برای مطالعه هر بخش کلیک کنید)

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x