علائم سکته قلبی

سکته قلبی

سکته قلبی که مواجه شدن با وضعیتی است که عضلات قلب با عدم دریافت اکسیژن مواجه شده و به دنبال خود به وجود آورنده فقر خون در قلب هستند، علائمی دارد که به شما کمک خواهد کرد که هنگام مواجه شدن با چنین علائمی و هنگام رخ دادن سکته قلبی به نجات جان یک انسان بشتابید.

البته توجه داشته باشید که در حالی که اکثر مردم فکر می کنند سکته قلبی با علائم بسیار شدید همراه است، علائم سکته قلبی گاها خاموش است یعنی یا فرد هیچ علائمی نخواهد داشت و یا مثلا به حدی درد آن خفیف است که فرد حتی متوجه آن نمی شود.

طبق آمار جهانی علت ۳۲ درصد از مرگ هایی که روزانه در جهان اتفاق می افتد بیماری های قلبی است یعنی کماکان اولین علت مرگ در جهان هستند که از این ۳۲ درصد سکته قلبی ۸۵ درصد را به خود اختصاص داده است پس با کاوش علائم و شناخت آن در بهبود خود و جهان گامی بزرگ بر می دارید.

اطلاعیه

سکته قلبی چیست ؟

واضح است که علت حیات ماهیچه قلب اکسیژن است، حال شما تصور کنید اکسیژنی که به ماهیچه قلب می رسد قطع می شود و باعث آسیب به ماهیچه قلب می شود طبیعی است که قلب این جا با سکته ی قلبی مواجه می شود.

هر چند اکثرا سکته و حمله قلبی را به جای هم به کار میبرند و اشتباه هم نیست چون نتیجه هر دو آسیب به ماهیچه قلب است اما سکته قلبی به دلیل ایست قلبی رخ می دهد اما حمله قلبی به دلیل مشکلاتی در جریان خون و اکسیژن رسانی است.

علت سکته قلبی

سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خون رسانی به بخشی از عضله قلب از بین می‌رود و قلب نمی‌تواند خون کافی را برای پمپاژ کردن، دریافت کند. اغلب به این دلیل است که انسداد در شریان مجاور یا لخته خون، یک رگ خونی را مسدود می‌کند و مانع عبور و جریان خون می‌شود‌. شایان ذکر است افرادی دارای عوامل خطر هستند که رگ‌های خونی آن‌ها به‌دلیل رسوب چربی یا لخته خون باریک‌تر می‌شود.

علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی خاموش

علائم سکته قلبی خفیف

  1. درد در ناحیه قفسه سینه
  2. اختلال در تنفس
  3. اضطراب
  4. درد در قسمت بالایی بدن
  5. تعریق زیاد
  6. احساس تهوع و گاها استفراغ
  7. بیهوشی
  1. ممکن است احساس کنید آنفولانزا دارید
  2. عضله دردناک در قفسه سینه یا قسمت بالای کمر
  3. درد در فک، بازوها یا قسمت بالای کمر
  4. احساس خستگی بدون دلیل
  5. سوء هاضمه
  6. درد قفسه سینه بیش از چند دقیقه
  7. تنگی نفس
  8. ناراحتی در قسمت بالای بدن شما
  9. سبکی سر
  10. عرق سرد
  11. تهوع و استفراغ
  1. درد فشار مانند در قفسه سینه که بیش از ۱۰ دقیقه می‌کشد
  2. دردی که به بازو، گردن یا فک سرایت می کند
  3. غش کردن
  4. خستگی
  5. عرق کردن
  6. تنگی نفس ناگهانی
  7. حالت تهوع
  8. استفراغ

علائم سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی گاها یعنی هنگامی که خاموش نیست علائمی را با خود به همراه دارد که آشنایی با آن به شما کمک خواهد کرد که هنگام بروز سریعا  آن را بشناسید و به کمک فردی که دچار آن عارضه شده است بشتابید در زیر تعدادی علائم سکته قلبی را یادآور می شویم:

۱. درد در ناحیه قفسه سینه: شما در این هنگام فشار یا درد بسیار شدیدی که گاهی عود شده و گاهی بهتر می شود را در قفسه سینه خود احساس خواهید کرد که معمولا تایم چند دقیقه ای دارد، این درد معمولا قابل پیش بینی نیست یعنی قبل از آن هیچ گونه درد و علامتی ندارید و به صورت کاملا ناگهانی رخ می دهد.

۲. اختلال در تنفس: دقیقا قبل از رخداد حمله قلبی فرد با تنگی نفس مواجه می شود یعنی هنگام نفس کشیدن با فشار و اختلال مواجه شده و تلاش می کند نفس بکشد اما نمی تواند، که تقریبا ۸۰ درصد منشا آن درد در قفسه سینه است اما این باعث این نمیشود که بگوییم تنگی نفس بدون درد در قفسه سینه نداریم.

۳. اضطراب: دیگر حالتی که افرادی که دچار حمله قلبی می شوند آن را تجربه می کنند اضطراب و یا در موارد شدید تر حمله پانیک است است که ممکن است بدون علت باشد و یا دلیلی داشته باشد که آن را ندانید.توجه داشته باشید که اضطراب گاها با تپش قلب همراه است یعنی فرد هر دو را همزمان تجربه می کند که منشا مشترکی دارند.

۴. درد در قسمت بالایی بدن: شاید بتوان گفت شایع ترین علامت سکته قلبی درد در بالا تنه است یعنی دردی که در قفسه سینه بود به سایر اندام ها یعنی گردن، دندان، بازوها و‌ … می رسد . حتی گاها ممکن است برخی افراد دردی را در قفسه سینه خود نداشته باشند اما در سایر اندام ها تجربه کنند.

۵. تعریق زیاد: نکته خیلی جالب در این علامت این است که فرد در عین اینکه پوست بسیار سردی دارد همزمان دچار تعریق بسیار شدید بدنی شده اشت در حالی که قبل از حمله حالت کاملا طبیعی داشت.

۶. احساس تهوع و گاها استفراغ: این علامت نیز مانند سایر علائم ناگهانی است یعنی احساس تهوع و فشار در معده اتفاق می افتد که گاها منجر به استفراغ می شود.

۷. بیهوشی : فرد در این حالت در ناحیه سر خود احساس گیج رفتگی و یا سبکی می کند که در موارد شدیدتر منجر به بیهوشی می شود.

اطلاعات بیشتر : تاثیر آلودگی هوا و گرما بر قلب

علائم سکته قلبی خاموش

افرادی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شوند، علائمی دارند که معمولاً با حمله قلبی مرتبط نیست و ممکن است که علائم خفیف یا اصلا علائمی نداشته باشد. آنها ممکن است حتی متوجه نشوند که دچار حمله قلبی شده اند. یک حمله قلبی خاموش می تواند باعث شود شما احساس کنید:

  • آنفولانزا دارید
  • عضله دردناک در قفسه سینه یا قسمت بالای کمر
  • درد در فک، بازوها یا قسمت بالای کمر
  • احساس خستگی بدون دلیل
  • سوء هاضمه
  • درد قفسه سینه بیش از چند دقیقه
  • تنگی نفس
  • ناراحتی در قسمت بالای بدن شما
  • سبکی سر
  • عرق سرد
  • تهوع و استفراغ

مقالات مرتبط

علائم سکته قلبی خفیف

یک حمله قلبی خفیف ممکن است آسیب کمتری ایجاد کند. اگر افراد علائم حمله قلبی دارند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشند. هر چقدر هم که حمله قلبی خفیف باشد، بهتر است همیشه یک رویکرد محتاطانه داشته باشید و سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. علائم سکته قلبی خفیف عبارتند از:

    • درد فشار مانند در قفسه سینه که بیش از ۱۰ دقیقه می‌کشد
    • دردی که به بازو، گردن یا فک سرایت می کند
    • غش کردن
    • خستگی
    • عرق کردن
    • تنگی نفس ناگهانی
    • حالت تهوع
    • استفراغ

علائم سکته قلبی در جوانان

علائم سکته قلبی در جوانان

علائم سکته و حملات قلبی نوجوانان و جوانان به شدت نادر است. این علائم در نوجوانان و جوانان ممکن است شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و حالت تهوع باشد. علائم ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند. درد معمولا در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است و معمولا چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و سپس دوباره باز می گردد. برخی افراد آن را به عنوان فشار و درد قفسه سینه توصیف می کنند.

بیشتر بخوانید: علت قلب درد در جوانان چیست

علائم سکته قلبی در خواب

سکته قلبی می تواند در خواب نیز اتفاق بیفتد که می تواند خطرناک تر از سکته بیداری باشد؛ زیرا عزیزانشان ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بفهمند که در حال تجربه سکته هستند. حملات قلبی به دلایلی مانند کاهش متابولیسم و ضربان قلب بیمار می تواند در ساعات صبح رخ دهد.

این کاهش در سرعت متابولیسم و فشار خون می تواند باعث کاهش جریان خون به طبیعت شود و منجر به سکته قلبی شود. خواب کمتر از نیاز شما و تنها ۴ تا ۵ ساعت استراحت در هر شب می تواند احتمال بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی، حمله یا سکته قلبی را افزایش دهد. از علائم سکته قلبی در خواب می‌توان به تنگی نفس، سنگینی و فشار قفسه سینه، سردرد، سنگینی سر و غیره اشاره کرد.

 حمله قلبی چه زمانی اتفاق می افتد؟

حمله قلبی بیشتر برای افرادی که در معرض اضطراب و استرس شدید هستند رخ می دهد، که امروزه صرفا برای افراد با سنین بالا اتفاق نیفتاده و حتی ممکن است کودکان نیز آن را تجربه کنند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این وضعیت چگونه ایجاد می شود؟ توجه داشته باشید که هنگامی که پلاک رخ می دهد یعنی عروق قلب در طول زمان به علت تجمع موادی همچون کلسترول (که به دو شکل hdl یا ldl در آزمایش خون نشان داده می شود که بالا بودن ldl یا همان چربی خون بد خطر حمله قلبی را افزایش می دهد) و چربی باریک می شوند و هر چه بیشتر ادامه پیدا کند وضعیت بدتری را ایجاد می کند یعنی باعث گرفتگی عروق می شود.

حال که پلاکها آسیب می بینند باعث لختگی خون می شوند که این لختگی جلوی اکسیژن رسانی به قلب را می گیرد که اصطلاحا به آن تصلب شرایین گفته می شود و در بالا گفته شد که عدم اکسیژن موجب آسیب به ماهیچه قلب شده و سکته ( حمله ) قلبی را به وجود می آورد، که علائم سکته قلبی را با خود به همراه دارد.

برای اطلاع از علائم بیماری های قلبی کلیک کنید.

انواع رایج حمله قلبی

انواع مختلفی از حملات قلبی وجود دارد. از انواع رایج حملات قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم حاد کرونری
  • انفارکتوس میوکارد با افزایش قطعه ST (STEMI)
  • انفارکتوس میوکارد با افزایش قطعه غیر ST (NSTEMI)
  • آنژین ناپایدار

عوارض سکته قلبی

عوارض احتمالی ناشی از حمله قلبی می‌تواند  از خفیف تا تهدید کننده زندگی بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد یک حمله قلبی کوچک را تجربه می کنند (اگرچه هنوز هم می‌تواند بسیار جدی باشد) بدون هیچ عارضه مرتبطی که به عنوان یک حمله قلبی بدون عارضه شناخته می شود. افراد دیگر یک حمله قلبی بزرگ را تجربه می‌کنند که طیف وسیعی از عوارض بالقوه دارد و ممکن است نیاز به درمان گسترده داشته باشد. از جمله عوارض سکته قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. آریتمی
    2. نارسایی قلبی
    3. شوک قلبی
    4. پارگی قلب

هنگام حمله قلبی چه کاری باید انجام داد؟

هنگام حمله قلبی چه کاری باید انجام داد؟

هر فردی ممکن است به دلایل زیادی حمله قلبی را در طول زندگی خود تجربه کند پس با شناخت راهکارهای مواجه شدن با آن می تواند خطر آن را کاهش داده و از مرگ و میر ناشی از آن بکاهید.

۱. تماس با اورژانس و عدم رانندگی: سهل انگاری و عدم توجه به علائم حمله قلبی باعث خطرات جدی و گاها مرگ می شود پس سریعا با اورژانس تماس گرفته و یا در صورت عدم دسترسی به هر علتی از نزدیک ترین فرد بخواهید شما را تا بیمارستان همراهی کند.

۲. استفاده از آسپرین: سریعا یک قرص آسپرین را قورت دهید تا از لختگی خون بکاهید توجه داشته باشید که این شامل افرادی که به قرص آسپرین حساسیت دارند نمی شود.

۳. استفاده از نیتروگلیسیرین: اگر احساس می کنید دچار حمله قلبی شدید و تجویز قبلی پزشک در استفاده از آن را دارید حتما استفاده کنید تا علائم سکته قلبی خفیف تری داشته باشید.

۴. احیای قلبی : هنگامی که فردی که دچار حمله قلبی شده از علائم سکته قلبی بیهوشی را تجربه می کند بعد از تماس با اورژانس اگر از شما احیای قلبی را درخواست کردند انجام دهید و در صورت عدم مهارت ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماساژ قلبی در دقیقه را جایگزین کنید هر چند اورژانس شما را کاملا برای احیای قلبی راهنمایی می کند، همانطور که ملاحظه فرمودید یکی از بهترین راهکارها هنگام حمله قلبی احیای قلبی است پس آموزش از قبل راهگشای خوبی است.

۵. استفاده از دیفیبریلاتور خارجی خودکار: در صورت عدم هوشیاری و در دسترس بودن دیفیبریلاتور طبق راهنما آن را به کار ببرید.

اطلاعات بیشتر : اقدامات فوری بعد از قلب درد شدید

علائم سکته قلبی چقدر طول می کشد؟

علائم سکته قلبی ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. علائم سکته قلبی چند روز طول نمی کشد و علائم مداوم ممکن است نشانه ای از یک بیماری مزمن قلبی یا یک بیماری دیگر باشد. اگر علائم شما ادامه یافت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. علائم جزئی سکته قلبی می تواند نشان دهد که شما یک سکته قلبی جزئی را تجربه کرده‌اید.

درمان اولیه سکته قلبی چیست؟

همانطور که ملاحظه کردید دلیل حمله قلبی انسداد رگ و عدم اکسیژن رسانی به ماهیچه قلب بود پس اولین درمان باز کردن رگ انسدادی است. پس اولین راهکار تجویز قرص هایی است که باعث از بین رفتن لختگی خون می شوند و داروهای ضد پلاکت هستند.

به محض بروز معمولا استفاده از ۴ عدد قرص آسپرین که بهترین روش مصرف جویدن آن است استفاده می شود همچنین یک داروی ضد پلاکت که در بالا گفته شد همچون پراسوگرل که این هم لازم است بیش از یکی خورده شود توصیه می شود در صورت لزوم داروی انعقاد خونی همچون هپارین نیز جهت رفع انسداد استفاده می شود .

از بین بردن لخته موجود در عروق قلب اولین و اصلی ترین درمان پزشکان در صورت عدم پاسخ دهی روش های که به دو روش انجام می شود:

  • تجویز داروی فیبرینولیتیک ( از بین برنده لخته )
  •  انجام آنژیوگرافی

روش های درمان حمله قلبی زیر نظر متخصص

هر دقیقه پس از حمله قلبی، بافت قلب آسیب بیشتری می‌بیند یا می‌میرد. درمان فوری برای رفع جریان خون و بازگرداندن سطح اکسیژن مورد نیاز است. درمان خاص حمله قلبی بستگی به انسداد جزئی یا کامل جریان خون دارد. از جمله روش‌های درمان حمله قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • آنژیوپلاستی عروق کرونر و استنت گذاری
    • پیوند بای پس عروق کرونر (CABG)

داروهای بیماران سکته قلبی

داروهای بیماران سکته قلبی

از جمله داروهایی که برای درمان بیماران سکته قلبی تجویز می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسپرین
  • داروهای رقیق کننده خون (ترومبولیتیک یا فیبرینولیتیک)
  • نیتروگلیسیرین
  • مورفین
  • استاتین‌ها
  • مسدود کننده‌های بتا

به هنگام حمله قلبی چه کارهایی نکنیم؟

شما هنگامی که حمله قلبی را تجربه می کنید لازم است از عواملی که خطر بیشتری برای شما ایجاد می کند جلوگیری کنید:

۱. عدم پر و بال دادن به اضطراب: اضطراب به هنگام حمله قلبی درد و فشار شما را بیشتر و حال شما را وخیم تر خواهد کرد پس آرامش خود را حفظ کنید.

۲. عدم رانندگی : شما به هیچ وجه هنام حمله قلبی پشت وسیله نقلیه ننشسته و رانندگی نکنید در این هنگام می توانید از اورژانس کمک بگیرید.

۲. عدم استفاده از نیتروگلیسیرین دیگری: درست است استفاده از نیتروگلیسیرین با تجویز پزشک از راهکار های مواجهه با آن است اما شما به هیچ وجه از نیتروگلیسیرین مربوط به دیگری استفاده نکرده و خطر بیشتری برای خود به ارمغان نیاورید.

بیشتر بخوانید: آیا آسپرین می تواند از بروز حمله قلبی جلوگیری کند

راه های پیشگیری از حمله قلبی

ایجاد تغییرات در سبک زندگی موثرترین راه برای جلوگیری از حمله قلبی است. برخی از کارهایی که می توانید برای کمک به جلوگیری از حمله قلبی (و همچنین سکته مغزی) انجام دهید عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • سیگار نکشید.
  • سعی کنید فشار خون خود را در سطح سالم نگه دارید.
  • عدم مصرف الکل
  • استفاده منظم از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص

طول عمر بعد از سکته قلبی

در گذشته‌های نه چندان دور اغلب افرادی که دچار سکته قلبی می‌شدند این احتمال در آنها وجود داشت تا جان خود را از دست بدهند، ولی امروزه با پیشرفت علم پزشکی بیش از ۹۰ درصد آنها از این حمله جان سالم به در برده و به ادامه زندگی عادی خود برمی‌گردند. ناگفته نماند که زنده بودن این افراد بسته به اقدام زود هنگام و مراجعه به پزشک متخصص بستگی دارد.

تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی

حمله قلبی که انفارکتوس میوکارد نیز نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نکند. هر چه زمان بیشتری بدون درمان برای بازگرداندن جریان خون بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می شود. بیماری عروق کرونر (CAD) علت اصلی حمله قلبی است. یک علت کمتر شایع اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی شریان کرونر است که می تواند جریان خون به عضله قلب را متوقف کند.

اما سکته‌ی قلبی عارضه‌ای است که در اثر ایجاد هر گونه اختلال در عملکرد الکتریکی قلب در بدن افراد به وجود می‌آید. هر دو عارضه منجر به ایجاد مشکل شدید در کارایی عضو حیاتی مثل قلب شده و مرگ فرد را در صورت عدم بررسی و پیگیری درمان کامل به دنبال خواهد داشت.

تفاوت معده درد با درد قفسه سینه و سکته قلبی چیست؟

تفاوت معده درد با درد قفسه سینه و سکته قلبی چیست؟

آگاهی و دانش در مورد تفاوت بین معده درد، درد قفسه سینه و سکته قلبی بسیار حیاتی است. درد معده معمولاً در ناحیه معده احساس شده و پس از غذاخوردن بدتر می‌شود، در حالی که درد قفسه سینه ممکن است به صورت فشار یا سوزشی باشد و با انجام فعالیت فیزیکی و حتی استراحت بهبود نمیابد. اما در صورت سکته قلبی، درد قفسه سینه شدیدتر و پایدارتر است و ممکن است با علائمی همچون تنگی نفس، تهوع و عرق سرد همراه باشد. در صورت احساس هرگونه درد قفسه سینه، بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان صحیح انجام شده و از مشکلات قلبی جلوگیری شود.

انسان چند بار سکته قلبی می کند؟

بستگی به شرایط و وضعیت سلامت قلب، انسان ممکن است در طول زندگی خود بین ۲ تا ۵ بار دچار سکته قلبی شود. اگر به وضعیت سلامتی خود اهمیت زیادی بدهید و سعی کنید هر چند وقت یکبار توسط پزشک متخصص معاینه شوید، می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

برای اطلاع از اینکه چه زمانی قلب درد خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد کلیک کنید.

چگونه بفهمیم در معرض خطر هستیم

عواملی وجود دارد که شما را بیشتر در معرض حمله قلبی قرار می دهد پس خوب است با شناخت آنها از خود محافظت کنید:

  • سن بالای ۶۵ سال
  • جنسیت مذکر
  • سیگار
  • ژنتیک خانوادگی
  • کلسترول و فشار خون بالا
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی

سخن پایانی

سکته قلبی یکی دیگر از خطراتی است که جوامع انسانی را تهدید می کند و ممکن است هر فردی آن را در زندگی خود تجربه کند پس با شناختن علائم سکته قلبی یعنی درد و تعریق و سرگیجه و … و راهکارهای رفع آن تماس با اورژانس، خوردن آسپرین و … می توانیم از خطر آن بکاهیم و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهیم.

پرسش های متداول

آیا سکته قلبی در مردان و زنان متفاوت است؟
خیر، سکته قلبی وابسته به نوع بیماری و وضعیت قلب بیمار متفاوت است و ربطی و جنسیت ندارد.
علائم شایع سکته قلبی را نام ببرید؟
از شایع ترین علائم سکته قلبی باید به تنگی نفس، درد و فشار در ناحیه قفسه سینه، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.
بهترین راه برای پیشگیری از حمله قلبی چیست؟
داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از انواع مختلف بیماری‌ها از جمله حمله قلبی داشته باشد.
چرا فرد دچار حمله قلبی می‌شود؟
به ‌طور کلی اگر خون‌رسانی به عضله قلب دچار اختلال شود، فرد دچار حمله قلبی می‌شود.
مقالات مرتبط
تلگرام
واتساپ
0 0 رای ها
امتیاز کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

(برای مطالعه هر بخش کلیک کنید)

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x