دکتر داخلی

متخصص داخلی کیست ؟

دکتر داخلی کیست

دکتر داخلی یا متخصص داخلی (Internist) پزشکی است که در زمینه پزشکی داخلی تخصص دریافت کرده است. پزشکی داخلی (Internal medicine) شاخه ای از پزشکی است که به تشخیص و درمان پزشکی بیماری های بزرگسالان می پردازد.

متخصص داخلی چه کارهایی انجام می دهد؟

این پزشکان عمل جراحی انجام نمی دهند مگر این که در آن زمینه نیز جداگانه تخصص گرفته باشند. پزشک داخلی انواع مشکلات در حوزه های پزشکی مانند آلرژی و ایمنی، قلب و عروق، غدد درون ریز، خون، بیماری های عفونی، دستگاه گوارش، کلیه و مجاری ادرار، آنکولوژی (سرطان شناسی) ، مجاری تنفسی و سیستم اسکلتی عضلانی را می تواند درمان کند.

متخصصان داخلی باید دانش گسترده و جامعی از پزشکی داشته باشند. بسیاری از مردم نیاز به درمان های طولانی مدت یا چندگانه دارند به خصوص با افزایش سن این نیاز بیشتر می شود. برای دریافت مراقبت پزشکی بهتر، یک متخصص داخلی با در نظر گرفتن مجموعه مشکلات بیمار درک بهتری از وضعیت او دارد و بهتر می تواند به او کمک کند.

هنگامی که به این پزشکان مراجعه می کنید کارهای زیر را ممکن است انجام بدهند:

• اندازه گیری علائم حیاتی مانند نبض و میزان فشار خون
  • معاینه بندی و بررسی علائم
  • گوش دادن به صدای قلب و بررسی مسائلی مثل نامنظم بودن ضربان یا صداهای غیر طبیعی قلب
  • گوش دادن به تنفس و بررسی خس خس، نفس نفس زدن و به طور کلی کارکرد ریه ها
  • نگاه کردن چشم ها، گوش ها، بینی، دهان و حلق
  • بررسی پوست و ناخن
  • معاینه شکم در صورتی که علائم به شکم مربوط می شود.
  • توصیه های تغذیه ای

پس از معاینه های لازم، آزمایش یا تصویر برداری ممکن است به شما توصیه شود.

تفاوت پزشک داخلی با پزشک عمومی چیست؟

پزشک عمومی تنها تحصیلات پزشکی عمومی که حدود هفت سال است را پشت سر گذاشته است اما پزشک داخلی، علاوه بر آن حدود چهار سال نیز صرف دریافت تخصص داخلی کرده است و در زمینه بیماری های بزرگسالان دانش، تجربه و مهارت بیشتری دارد. این پزشکان محدود به یک حوزه یا عضو از بدن نیستند به همین علت برای بسیاری از مشکلات و بیماری ها می توانیم به آنها مراجعه کنیم.

پس از گرفتن تخصص داخلی، این پزشکان می توانند در دوره های فلوشیپ شرکت کنند. دوره های فلوشیپ یک تا سه سال ممکن است طول بکشد.

زیرشاخه ها یا فوق تخصص های داخلی چیست؟

پزشک داخلی می تواند در یک زمینه مشخصی به تحصیل ادامه بدهد. از جمله زیر شاخه های تخصص داخلی که می توان در آن فوق تخصص کسب کرد عبارتند از:

• کاردیولوژی (قلب)
  • غدد درون ریز
  • گوارش
  • بیماری های عفونی
  • خون شناسی
  • سرطان شناسی (آنکولوژی)
  • ریه
  • روماتولوژی
  • ایمنولوژی

یک متخصص داخلی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصص داخلی چه بیماریهایی را درمان می کند

این پزشکان بیماری ها و مشکلات مختلف بدن را درمان می کنند از جمله:

• بیماری قلبی
  • بیماری مزمن ریه
  • بیماری کلیه
  • بیماری های روده
  • مشکلات کبد و کیسه صفرا
  • مشکلات معده
  • مشکلات هورمونی
  • عفونت ها
  • آلرژی

در چه صورت باید به دکتر داخلی مراجعه کنیم؟

هر مشکل یا علائمی دارید که شما را نگران کرده است می توانید به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای معاینه ها و چکاپ هایتان می توانید به این پزشکان مراجعه کنید.

در صورتی که علائم زیر را تجربه می کنید، نزد دکتر داخلی بروید:

دل درد: درد در ناحیه شکم به دلایل مختلف ایجاد می شود. ممکن است دل درد خفیف باشد و چیز ساده ای مثل کشیدگی عضلات یا ویروس معده مسبب آن شده باشد و یا مشکل جدی تری مانند آپاندیسیت یا سرطان باعث آن شده باشد. اگر دردتان شدید و ناگهانی است باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. اما اگر دردهای مزمن دارید یا هر از گاهی دل درد می گیرید برای بررسی علت آن به متخصص داخلی رجوع کنید.