متخصص قلب و عروق

متخصص قلب و عروق به چه کسی می گویند؟

متخصص قلب و عروق کیست

متخصص قلب و عروق به پزشکی گفته می شود که در زمینه قلب، تخصص داشته باشد. متخصص قلب در تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های قلبی تخصص یافته و به بیماران کمک می کند تا حد ممکن وضعیت خود را مدیریت کنند. همچنین علائمی را که در اثر مشکل قلبی به وجود آمده است تا حد ممکن برطرف می نماید.

متخصص قلب چه تحصیلاتی دارد؟

کسانی که پس از پایان تحصیلات پزشکی عمومی که شامل چهار سال تحصیل در دانشگاه و سه سال آموزش در بیمارستان می باشد، دوره تخصصی قلب را می گذرانند که شامل سه سال تحصیل و آموزش ویژه در زمینه قلب می باشد، تخصص قلب را دریافت می کنند.

اطلاعیه

تخصص های قلب و عروق

چندین و چند نوع تخصص قلب وجود دارد که متخصصین قلب در این تخصص ها فعالیت می کنند و شامل موارد زیر است:

  • تخصص قلب مادر زادی
  • تخصص قلب نارسایی
  • تخصص قلب و عروق بالینی
  • تخصص تصویر برداری قلب
  • تخصص پیشگیری در بیماری های قلب و عروق
  • تخصص توانبخشی قلب و عروق
  • تخصص قلب و عروق کودکان
  • تخصص قلب و عروق سالمندان
  • تخصص قلب و عروق ورزشی
  • تخصص قلب الکتروفیزیولوژیست

فرق جراح قلب و متخصص قلب چیست؟

درست است که در هر دو زمینه هدف درمان بیماری های قلبی است ولی باید دقت داشته باشید که متخصص قلب و جراح قلب دو تخصص متفاوت با حوزه فعالیت تفکیک شده می باشند. یک متخصص قلب و عروق که با نام کاردیولوژیست نیز شناخته می شود توانایی بالایی در تشخیص انواع بیماری های قلبی دارد و می تواند برای درمان آنها اقدام کند. در تشخیص بیماری قلبی متخصص قلب و عروق از روش ها و تکنیک هایی مانند آزمایشات تشخیصی، نشانه های عملکردی، واکنش های ایمنی، تست تحمل فیزیکی و .. استفاده می کند. بیماری هایی که توسط متخصص قلب شناسایی می شود توسط روش هایی مانند درمان دارویی، درمان با فناوری، توان بخشی قلبی و … تحت مراقبت و درمان قرار می گیرد.

در طرف مقابل جراح قلب قرار دارد که حوزه تخصصی و فعالیتی او جراحی قلب و عروق می باشد و بیشترین تمرکز جراح قلب بر روی درمان بیماری هایی بنیادی مانند نارسایی قلب، بیماری های ژنتیکی، بیماری های شریانی قلب و …  است. عمل هایی مانند اصلاح ساختارهای قلبی، جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)، پیوند عروق قلب، جایگزینی ساختارهای قلب و … توسط جراح قلب انجام می شود.

در بسیاری از موارد نیاز است که متخصص قلب و جراح قلب به صورت مکمل و همراه برای فرآیند درمانی یک مراجعه کننده اقدام کنند تا بهترین مسیر درمانی برای او طی شود و بهبودی کامل خود را بدست آورد. تعویض دریچه آئورت از جمله مواردی است که در انجام آن متخصص قلب و جراح قلب در کنار هم هستند.

متخصص قلب چه کارهایی انجام می دهد؟

متخصص قلب چه کارهایی انجام می دهد؟

متخصص قلب با غربالگری و مانیتور و معاینه به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند. برای تشخیص ممکن است لازم باشد برخی آزمایش ها یا عکس برداری ها را نیز انجام بدهید. در این صورت دکتر بر اساس وضعیت شما مشخص می کند چه کارهایی لازم است انجام بدهید.

دکتر قلب پس از معاینه، ممکن است یکی از آزمایش های زیر را برای تشخیص انجام بدهد:

  • نوار قلبی
  • اکوی قلب
  • آزمایش خون
  • تست ورزش

همچنین احتمالا برایتان دارو تجویز می شود و ممکن است توصیه شود تغییراتی نیز در سبک زندگی خود به وجود بیاورید.

متخصص قلب و عروق درمان هایی مانند کاشت باتری قلب یا کاتتریزاسیون قلبی را نیز انجام می دهد.

متخصص قلب چه بیماری هایی را درمان می کند؟

  • ایجاد حمله و علائم سکته قلبی (زمانی که خون رسانی به قلب متوقف می شود)
  • بیماری های قلبی که در آنها رگ هایی که خون را به قلب می رسانند دچار مشکل شده اند.
  • نارسایی قلبی که در آن قلب نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند.
  • آریتیمی یا نامنظمی ضربان قلب که در آن ضربان قلب بیش از حد سریع، کند و یا نامنظم است.
  • مشکلات دریچه قلب که در آن دریچه های قلب به درستی باز یا بسته نمی شوند.

چه زمانی باید به متخصص قلب مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد

هنگامی که پزشک عمومی شما را به متخصص قلب ارجاع داده است، حتما به توصیه پزشکی که شما را به متخصص قلب ارجاع می دهد عمل کنید.

  1. درد قلب یا سینه: مشکلات زیادی می توانند منجر به احساس درد در سینه یا قلب شوند. اگر چنین مشکلی دارید حتما برای تشخیص به دکتر مراجعه کنید.
  2. سابقه خانوادگی مشکلات قلبی: اگر کسی در خانواده یا اقوام نزدیکتان مشکل قلبی دارد باید مراقب علائم بیماری های قلبی در خودتان باشید و با پزشک مشورت کنید.
  3. کلسترول بالا: کلسترول بالا به وضعیتی گفته می شود که در آن کلسترول بد خون بالاست. این وضعیت احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  4. فشار خون بالا: داشتن فشار خون بالا (فشار سیستولیک که همان عددی است که در هنگام گرفتن فشار خون ابتدا خوانده می شود (فشار خون سیستولیک نرمال 11 تا 12 است)) زمینه را برای سکته و بیماری های قلبی فراهم می کند.
  5. استعمال دخانیات: اگر سیگار می کشید یا هر گونه دخانیات دیگر را زیاد مصرف می کنید عامل خطر بیماری قلبی را دارید چون اکسیژن خونتان کاهش یافته و قلب برای جبران به ناچار باید سخت تر تلاش کند در نتیجه میزان فشار خون و ضربان قلب بیشتر می شود و احتمال لخته شدن خون و صدمه دیدن سلول هایی که سطح داخلی رگ ها را می پوشانند افزایش می یابد.
  6. دیابت: متاسفانه بیماری دیابت در بروز بیماری قلبی نقش دارد. اگر علائم مشکل قلبی را تجربه می کنید و دیابت هم دارید باید فورا متخصص قلب را ببینید.
  7. پره اکلامپسی و بارداری سخت: پره اکلامپسی اغلب یک عامل خاموش بیماری قلبی است. زنان در دو حالت بیشترین احتمال ابتلا به بیماری قلبی را دارند، یکی در بارداری و دیگری پس از یائسگی.
  8. شروع یک برنامه ورزشی جدید: اگر می خواهید برنامه ورزشی جدی را شروع کنید و بالای 40 سال سن دارید بهتر است به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید و در صورتی که از پیش مشکل قلبی یا علائمی در سینه داشته اید، با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.
  9. عفونت لثه: شاید باورش برای بسیاری از مردم سخت باشد اما اکنون ثابت شده است که بین عفونت لثه و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد.

متخصص قلب و عروق از چه راه هایی برای درمان استفاده می کند؟

روش های درمانی رایج توسط متخصص قلب در بیماری های قلب و عروق به صورت زیر است:

  1. درمان دارویی: برای درمان بیماری هایی مانند نارسایی قلب، پیش فعالی غدد، عدم تناسب ریتم قلب، فشار خون بالا و …
  2. تجویز جراحی: با انجام معاینات و تشخیص شرایط بیماری هایی مانند انسداد قلبی و .. متخصص قلب بیمار را به جراح قلب معرفی می کند.
  3. درمان با دستگاه: برای ایجاد تناسب ریتم، کنترل وضعیت قلب و …
  4. درمان با توان بخشی قلبی : استفاده از تمرینات هوازی و فیزیکی، ایجاد تغییر در سبک زندگی، آموزش های مراقبتی در طول دوران بیماری و …
  5. درمان با رژیم غذایی: با ارائه برنامه غذایی سالم که در آن میزان مصرف چربی، نمک، قند کاهش پیدا کرده باشد و فیبر و مواد مغذی گنجانده شده باشد.
  6. مراقبت های پس از جراحی: تا بهبودی کامل و افزایش توانایی عملکرد قلب نیاز است متخصص قلب بعد از جراحی وضعیت بیمار را کامل تحت کنترل قرار دهد.
  7. درمان ترکیبی قلب: که شامل استفاده از روش های درمانی مختلف به صورت همزمان می شود مانند ترکیب دارو درمانی و توان بخشی

متخصص قلب و عروق چه تست هایی انجام می دهد؟

  • تست نوار قلب : با این تست امواج الکتریکی قلب ثبت می گردد.
  • تست ورزشی : با این تست وضعیت ضربان قلب و ریتم آن در شرایط فعالیتی مختلف ثبت می شود.
  • تست اکو : با این تست تصاویر وضعیت قلب ثبت می شود و مواردی مانند نارسایی، عفونت، اختلال در پمپاژ خون و … مشاهده می گردد.
  • بررسی آزمایش ها: از طریق تجویز آزمایش های مختلف نیز تست هایی بر روی وضعیت قلب صورت می گیرد.

آیا متخصص قلب کودکان متفاوت است؟

آیا متخصص قلب کودکان متفاوت است؟

بله، بین تشخیص و درمان بیماری های قلبی در کودکان و بزرگسالان تفاوت وجود دارد. ویژگی های قلب کودکان سبب می شود که برای تشخیص و درمان بیماری نیاز به متخصص قلب کودکان با دانش تخصصی در این حوزه باشد چرا که از نظر اندازه و ساختار با قلب بزرگسالان متفاوت می باشد و با رشد کودک و بزرگ شدن اون، فرآیند تکامل قلب طی می گردد.
مورد دوم که سبب می گردد متخصص قلب کودکان متفاوت باشد، تفاوت علائم و نشانه های بیماری قلبی در کودکان با بزرگسالان است. بیماری های رایج شریان های قلبی، بیماری مادر زادی قلب، بیماری هایی که سبب می شود کودک احساس تنگی نفس، ضعف، احساس خستگی و درد در قفسه سینه داشته باشد و روش های تشخیصی خود را دارند.

توانایی درمانی متخصص قلب کودکان با بزرگسالان نیز متفاوت است چرا که کودک شرایط درمان پذیری سخت تری دارد از جمله در مصرف دارویی که نیاز است دوز بسیار دقیقی از داروها به او داده شود.

متخصص قلب کودکان چه روش‌های درمانی را می‌تواند ارائه دهد؟

برای درمان بیماری های قلب در کودکان با توجه به شرایط بیماری متخصص از روش های زیر استفاده می کند:

  • دارو درمانی: با کمک دارو شرایط کلی بیماری کنترل می شود و علائم و نشانه های بیماری به سمت ایجاد سلامتی و بهبودی می رود. مشکلات مختلف قلب از جمله فشار خون بالا دارای دارو های مشخص هستند.
  • درمان با دستگاه : برای درمان بیماری هایی مانند تغییر در ریتم قلب، از دستگاه های الکترونیکی مانیتورینگ ریتم قلب استفاده می کنند. این دستگاه کمک می کند تا به مقدار زیادی ریتم قلب کودک کنترل گردد.
  • تغییر در سبک زندگی : مواردی مانند چاقی، استرس، عدم انجام ورزش، داشتن فشار خون بالا و … تاثیر بالایی روی سلامی قلب دارند. متخصص قلب و عروق کودکان با بررسی این عوامل و ایجاد تغییر در مواردی مانند برنامه غذایی و فعالیتی کودک به درمان می پردازد.

مراقبت های بعد از جراحی قلب نیز از دیگر مواردی است که برای دستیابی به بهبودی کامل توسط متخصص قلب انجام می گیرد.

مقالات مرتبط

توان بخشی قلب توسط متخصص قلب و عروق به چه صورت است؟

متخصص قلب و عروق با معاینه و بررسی دقیق وضعیت بیمار و تحلیل نتایج آزمایش ‌ها، برنامه‌ ای شامل تمرینات حرکتی و تمرینات تنفسی، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو تدوین می‌کند. از توان بخشی قلب یا فیزیوتراپی قلبی، برای افزایش بهبود عملکرد و توانایی قلبی بیمار قلبی استفاده می‌شود. نوع توان بخشی به صورت شخصی برای هر بیمار متفاوت در نظر گرفته می شود و شامل برنامه تمرینات تنفسی، تمرینات مقاومتی، تمرینات ایروبیک و .. می باشد.

تمرینات تنفسی به صورت تمرینات عمیق و آرامش بخش برای بهبود عملکرد قلب و ریه است.

تمرینات مقاومتی به صورت تمرین با وزنه و فشارهای مقاومتی برای تقویت عضلات قلب و افزایش قدرت آن.

تمرین ایروبیک در بر گیرنده پیاده روی، شنا، دویدن و دوچرخه سواری برای تقویت سیستم قلبی-عروقی.

متخصص قلب و عروق برای تعیین برنامه توان بخشی قلبی، نیاز به ارزیابی دقیق وضعیت بیمار و تحلیل نتایج آزمایش‌ ها دارد.

یک متخصص قلب و عروق خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سابقه خوب : اگر می خواهید یک متخصص قلب انتخاب کنید، کسی را انتخاب کنید که سابقه خوبی در درمان داشته باشد و بیماران او کیفیت کار او را تایید کنند. سابقه هر پزشک را می توانید از کامنت ها و بحث های فروم ها و وب سایت ها ببینید.

دانش و تجربه : باید مطمئن شوید دکتری که میخواهید به او مراجعه کنید اعتبار، تخصص، تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد.
برای اطمینان می توانید از پزشکان دیگر بپرسید کدام دکتر قلب را توصیه می کنند.

پوشش بیمه : یکی از مسائل مهم به خصوص در مورد درمان های پر هزینه تر و جراحی ها، پوشش بیمه است. اگر بودجه محدودی دارید به پزشکی مراجعه کنید که با بیمه شما قرارداد دارد و در کلینیک یا بیمارستانی درمان و جراحی انجام می دهد که بیمه شما را می پذیرد.

توضیح دادن و صحبت کردن با بیمار : پزشک باید برای هر بیمار وقت بگذارد و مشکل او را با زبان ساده توضیح بدهد. همچنین باید با حوصله باشد و به سوالات و توضیحات شما گوش بدهد. اگر پزشک به حرف های شما گوش ندهد ممکن است نکته مهمی را متوجه نشود یا نتواند شما را متوجه توصیه های خود کند در نتیجه در روند درمان احتلال ایجاد می شود.