متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان کیست؟

متخصص زنان و زایمان کیست

متخصص زنان و زایمان (gynecologist) به دکتری می گویند که در زمینه سلامت دستگاه تولید مثل زنان تخصص دارد. متخصص زنان مشکلات مربوط به سیستم باروری زنان را تشخیص داده و درمان می کند. به طور کلی این سیستم شامل لوله های فالوپ، رحم، تخمدانها، واژن و سینه ها می باشد. هر کسی که اندامهای زنانه دارد نیاز به مراجعه به متخصص زنان خواهد داشت.

متخصص زنان چه اقداماتی انجام می دهد؟

پزشک متخصص زنان و زایمان خدمات مراقبتی بهداشتی مربوط به دستگاه جنسی و تولید مثل را ارائه می کند از جمله معیانه لگن، آزمایش پاپ اسمیر، غربالگری سرطان و آزمایش و درمان عفونتهای واژنی.

این پزشکان اختلالات مربوط به سیستم باروری مانند آندومتریوز، نازایی، کیست تخمدان، التهاب لگن و دهان رحم و سرطانهای هر یک از این بخشها را تشخیص داده و درمان می نماید.

برخی از متخصص های زنان سونوگرافی، هیستروسکوپی، جراحی های جزئی و یا بزرگ، عقیم سازی و همچنین مراقبتهای بارداری نیز انجام می دهند.

پزشک متخصص زنان چه تحصیلاتی دارد؟

متخصصان این حوزه پزشکی کسانی هستند که ابتدا حدود هفت سال را صرف دریافت مدرک پزشکی عمومی کرده اند. سپس در زمینه زنان آموزش تخصصی دیده اند. یک متخصص زنان میتواند پس از دریافت بورد تخصصی، در دوره های پیشرفته تر نیز شرکت کرده و مهارت و تخصص بیشتری دریافت کند از جمله زمینه های زیر:

• مراقبتهای پستان
  • جراحی های کم تهاجمی
  • اطفال و نوجوانان
  • جراحی های بازسازی و لگن

در چه شرایطی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

به طور کلی زنان باید معاینه های منظم نزد متخصص زنان انجام بدهند. توصیه می شود از زمانی که فعالیت جنسی شروع می شود معاینه ها نیز شروع شود.

بسته به سابقه پزشکی و سن تان، معاینات غربالگری مانند پاپ اسمیر یا غربالگری سینه (برای بررسی سرطان پستان) نیز از سن مشخصی شروع می شود. همچنین در صورتی که داروهای جلوگیری از بارداری مصرف می کنید و سوال یا نگرانی برایتان پیش آمده است میتوانید به این متخصصان مراجعه کنید.

علاوه بر این موارد، در موارد زیر باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید:

ناراحتی در ناحیه لگن دارید: درد در پایین شکم (که ناحیه لگن محسوب می شود) میتواند نشان دهنده مشکلی در یکی از اعضای دستگاه تولید مثل باشد. شایعترین عوامل درد زیر شکم عبارتند از دل درد قاعدگی، کیست تخمدان، اندومتریوز و بارداری خارج از رحم.

نگرانی در مورد بارداری یا قاعدگی دارید: اگر در نظم قاعدگی یا الگوی آن تفاوتی ایجاد شده است مثلا درد یا خونریزی غیر طبیعی دارید به دکتر مراجعه کنید. اگر در دهه چهل یا پنجاه زندگی هستید متخصص زنان به شما کمک می کند به سلامت از دوره پیش از یائسگی عبور کنید و در یائسگی نیز تا حد ممکن با کمترین ریسک بیماریهایی مانند پوکی استخوان زندگی کنید.

ترشحاتی دارید که شما را نگران کرده است: در صورتی که ترشحاتتان رنگی است یا بوی غیر طبیعی دارد باید نزد پزشک بروید.

متخصص زنان و زایمان چه بیماریهایی را درمان می کند؟

متخصص زنان و زایمان چه بیماریهایی را درمان می کند

• خونریزی غیر طبیعی رحم
  • چسبندگی
  • آمنوره (نداشتن پریود)