متخصص کودکان

متخصص کودکان کیست؟

متخصص کودکان و اطفال کیست

متخصص کودکان و یا اطفال، دکتری است که در زمینه مدیریت و درمان مشکلات و بیماری های فیزیکی، رفتاری و روانی کودکان از تولد تا 18 سالگی تخصص دارد. متخصص اطفال آموزش دیده تا دامنه گسترده ای از بیماری های کودکان از مشکلات جزئی تا بیماری های جدی را تشخیص داده و درمان کند.

تحصیلات متخصص کودکان چگونه است؟

کسی که می خواهد متخصص اطفال شود، ابتدا باید وارد رشته پزشکی عمومی شود و هفت سال را صرف تحصیل و یادگیری در این رشته نماید. پس از دریافت مدرک پزشکی، می تواند وارد تخصص اطفال شود و حدود سه سال هم صرف این زمینه از پزشکی نماید.

متخصص اطفال چه کارهایی انجام می دهد؟

از بدو تولد تا دو سالگی باید کودک را به دفعات زیاد، نزد متخصص کودکان ببرید و پس از آن از دو سالگی تا پنج سالگی، معاینه سالیانه کافی است مگر این که مشکل خاصی به وجود بیاید. پس از پنج سالگی تا هجده سالگی، این پزشکان سالی یک مرتبه کودکان را معاینه می کند. هنگامی که کودک بیمار می شود، متخصص اطفال اولین کسی است که باید به او رجوع کنید.

متخصص اطفال اقدامات زیر را انجام می دهد:

• معاینه بدنی
  • توصیه به واکسن های مناسب سن کودک
  • بررسی رشد قد و وزن کودک و رسیدن به نقاط عطف رشدی از لحاظ مهارت ها، توانایی ها و رفتارهای او
  • تشخیص و درمان بیماری ها، عفونت ها، جراحات و مشکلات دیگر کودک
  • ارائه اطلاعات و توصیه های لازم در زمینه وزن کودک و تغذیه و خواب او
  • پاسخ به سوالات شما در مورد وضعیت کودک
  • ارجاع به متخصصان دیگر در صورت نیاز

تفاوت بین درمان بزرگسالان و اطفال چیست؟

در دیدگاه رایج و عمومی ممکن است اینطور برداشت شود که سیستم عملکردی بدن، بیماری ها و … برای کودکان و بزرگسالان شرایط یکسانی دارد پس فرآیند درمانی نیز در آنها مشابه هم است. باید بگوییم این تفکر اشتباه می باشد و تشابه ظاهری آنها دلیل بر عملکرد مشابه فیزیولوژیکی نیست. حساسیت ها، نارسایی ها، بیماری های ژنتیکی و مادرزادی و … از جمله مواردی هستند که در کودکان نمود بیشتری از خود نشان می دهند.

علائم و نشانه های مشابه در سنین مختلف می تواند نمود بیماری های گوناگون باشد و نوع داروی تجویز شده توسط متخصص با سن بیمار تناسب دارد. یک متخصص بزرگسالان تمام روش های درمانی و برداشت بیماری را با توجه به مشاهدات و معاینات خود از بیمار انجام می دهد، اما برای درمان کودکان نیاز است که علاوه معاینه کودک، وضعیت محیط خانواده، شرایط ژنتیکی، وضعیت پدر و مادر و … نیز تحت بررسی و معاینه قرار گرفته شود تا امکان تشخیص دقیق و مناسب وجود داشته باشد و فرآیند درمان آغاز شود.

چرا باید به متخصص کودکان مراجعه کنیم؟

• متخصص کودکان در زمینه نیازهای فیزیکی، رفتارها و هیجانات کودکان آموزش دیده و مشکلات آنها را بهتر می شناسد.
  • این پزشکان تنها وضعیت کودکان را ارزیابی و درمان می کنند بنابراین در این زمینه تجربه زیادی کسب می کنند.
  • اگر کودک زودرس متولد شده است یا مشکل پزشکی دارد که نیاز به نظارت پزشک دارد، پزشک اطفال ممکن است مراقبت های اختصاصی تری برای کودکان توصیه کند.

در چه صورت باید به متخصص اطفال مراجعه کنم؟

چه زمانی به متخصص اطفال مراجعه کنم

به طور کلی چکاپ هایی که برای کودک تعیین شده است را انجام بدهید. در دوران شیرخوارگی باید دفعات بیشتری برای بررسی قد و وزن کودک مراجعه کنید، پس از آن هر سال یک بار برای معاینه کلی مراجعه کنید.

همچنین اگر کودک علائمی دارد که شما را نگران کرده است مثلا به نظر می رسد درد دارد، رفلاکس دارد، بی قراری می کند، رفتارش تغییر کرده است، کم اشتها شده است و غیره، او را نزد پزشک ببرید.

یادتان باشد گاهی اوقات عفونت های خفیف ممکن است به عفونت های جدی و گسترده تبدیل شوند.

اگر به نظر می رسد روند بیماری کودک تغییری کرده است، بدتر شده یا ظرف چند روز برطرف نمی شود و یا علائم جدیدی ایجاد شده است با دکتر او صحبت کنید.

چگونه یک متخصص اطفال خوب پیدا کنم؟

بهتر است از شروع سه ماهه سوم بارداری به دنبال پیدا کردن یک متخصص کودکان خوب باشید چون فرصت کافی برای بررسی دارید تا به محض تولد کودک، بتوانید به او مرجعه کنید.

نزد کسی بروید که با او احساس راحتی کنید و به شما اجازه بدهد حرف بزنید و مشکل کودک را توضیح دهید. اگر دکتر به شما فرصت ندهد صحبت کنید یا وقت نگذارد مشکل کودک و تشخیص و برنامه درمانی خود را به شما توضیح بدهد، احتمال اشتباه در مسیر درمان زیاد می شود. شما باید کامل مشکل را متوجه بشوید تا بتوانید به کودک کمک کنید.

به کسی مراجعه کنید که نوبت گیری و مراجعه به او برایتان سخت نباشد.

از پزشک مورد اعتماد خود، دوستان، خانواده و آشنایان بپرسید کدام دکتر اطفال را باتجربه و ماهر می دانند. تجربه دیگران از مراجعه به پزشک، می تواند برای شما مفید باشد.

از وبسایت های نظر سنجی کمک بگیرید. برخی وبسایت ها در مورد پزشکان نظرسنجی دارند و بیماران نظرات خود را در این باره مطرح می کنند. می توانید از نظرات دیگران در مورد پزشکان مختلف استفاده کنید.

انواع متخصص کودکان

متخصص اطفال می تواند در یکی از زیر شاخه های اطفال، ادامه تحصیل بدهد و فوق تخصص بگیرد. انواع فوق تخصص های دکتر اطفال به صورت زیر است:

1. اختلالات رشدی – رفتاری کودکان
  2. نئوناتولوژیست (نوزاد شناسی)
  3. شنوایی اطفال
  4. قلب اطفال
  5. تغذیه اطفال
  6. غدد و هورمون اطفال
  7. گوارش اطفال
  8. ژنتیک اطفال
  9. ایمنولوژی اطفال (سیستم ایمنی)
  10. نفرولوژی اطفال (کلیه)