متخصص بیماریهای عفونی

متخصص بیماریهای عفونی کیست؟

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری که به اختصار به آن متخصص بیماریهای عفونی می گوییم، دکتری است که در زمینه درمان بیماریهای حاد و مزمن عفونی ناشی از باکتری، انگل، ویروس و قارچ تخصص دارد. بیماری کرونا (کوید19) نیز از جمله زمینه هایی است که متخصص بیماری های عفونی به آن می پردازد.

تحصیلات متخصص بیماری های عفونی چیست؟
پس از پایان تحصیلات پزشکی عمومی که غالبا هفت سال طول می کشد، با شرکت در آزمون تخصص میتوانید وارد رشته تخصصی بیماریهای عفونی شوید. پس از حدود چهار سال تحصیل و کسب تجربه در تشخیص و درمان بیماریهای عفونی مختلف به عنوان متخصص عفونی فارغ التحصیل می شوید.

متخصص بیماریهای عفونی چه بیماریهایی را درمان می کند؟
دکتر بیماری های عفونی، انواع بیماریهای حاد و مزمن عفونی را درمان می کند. این پزشکان در بیمارستان معمولا به درمان عفونتهای چند میکروبی می پردازند. عفونتهای باکتریایی شایع معمولا توسط باکتریهای استافیلوکوکوس آرئوس، ای کولی و سدوموناس ایروگینوسا ایجاد می شوند. عفونتهای باکتریایی ممکن است استخوان، دریچه های قلب، خون و یا ایمپلنت های کاشته شده در داخل بدن را درگیر کنند.
عفونتهای دیگر ممکن است قارچی یا ویروسی باشند. عفونتهای قارچی ممکن است حاد یا مزمن باشند مانند بلاستومایکوز و اسپرجیلوس. در کلینیک ها پزشک بیماریهای عفونی بیشتر بیماریهای مزمن مانند ایدز و هپاتیت را درمان می کند اما بیماران دیگر نیز به او مراجعه می کنند.
به طور کلی بیماریهایی که پزشک متخصص بیماریهای عفونی درمان می کند در یکی از چند گروه زیر جای می گیرند:

عفونت حاد با علت نامشخص
عفونتهای مزمن که نیاز به مراقبت پیوسته دارند مانند هپاتیت سی و ایدز
عفونتهای ویروسی مزمن مانند کرونا
عفونتهایی که استخوان، خون، قلب یا پروتز را درگیر کرده است.
عفونتهایی که از طریق انگل، پشه، کنه یا موجودات دیگر منتقل شده اند.
پیشگیری از بیماریهای گرمسیری در افرادی که می خواهند به این مناطق سفر کنند.
عفونتهای مقاوم به آنتی بیوتیک
عفونت حاد ناشی از چند نوع ارگانیسم

در چه صورت باید به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنیم؟
هنگامی که به پزشک عمومی مراجعه می کنید، او در صورت نیاز شما را به متخصص مربوطه ارجاع می دهد. به طور کلی در موارد زیر، شما به متخصص بیماریهای عفونی ارجاع می شوید:
مشکل در تشخیص: بسیاری از بیماری های عفونی علائم مشابهی دارند. به همین علت برای بررسی دقیقتر و تشخیص درست این بیماریها، باید به دکتر بیماریهای عفونی مراجعه کنید تا آزمایشهای لازم را برایتان بنویسد و نتایج آنها را تفسیر کند تا به علت دقیق بیماری پی ببرد.
درمان اختصاصی: این پزشکان در درمان کسانی که عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک پیدا کرده اند، تخصص دارند. عفونتهای باکتریایی مقاوم به دارو، در حال افزایش هستند و مشکلات جدی برای افراد ایجاد می کنند.
تب بدون علت: تب بالا نشان دهنده عفونت جدی در بدن است. تب بالا یا مکرر میتواند نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی باشد. پزشک وضعیت را بررسی کرده و بر اساس علت آن، درمان اختصاصی برای بیمار را شروع می کند.
بیماری های مزمن عفونی: بیماریهای مزمن دراز مدت یا مادام العمر نیاز به مراقبتها و نظارت پزشکی مداوم دارند. بسیاری از این بیماریها در صورت عدم مراقبت مناسب، بسیار ناتوان کننده و یا مرگبار هستند. از جمله آنها میتوان به ایدز، سل و هپاتیت اشاره کرد.

متخصص بیماریهای عفونی چه کارهایی انجام می دهد؟

هنگامی که به این پزشکان متخصص مراجعه می کنید، ابتدا سابقه پزشکی شما دریافت شده و معاینه می شوید. بر اساس علائمی که دارید و شواهدی که دکتر می بیند، یک یا چند آزمایش زیر را ممکن است برایتان بنویسد:

آزمایش خون و ادرار
نمونه گیری از گلو (سواب گلو)
آزمایش مدفوع
تصویر برداری
نمونه برداری از بافت
گرفتن مایع مغزی نخاعی

یادتان باشد هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، همه مدارک پزشکی مرتبط را همراه با خود ببرید.