چشم پزشک

تفاوت بین چشم پزشکی و بینایی سنجی چیست؟

چشم پزشک کیست

چشم پزشکی (ophthalmologist) و بینایی سنجی (optometrists) دو دکتر چشم هستند که زمینه های کاری و تحصیلات متفاوتی دارند اما بسیاری از ما تفاوت آنها را نمی دانیم.

متخصص چشم یا چشم پزشک (افتالمولوژیست) کسی است که در ابتدا حدود هفت سال تحصیلات پزشکی عمومی را پشت سر گذاشته است و پس از آن، وارد دوره چشم پزشکی شده و حدود سه یا چهار سال نیز دوره رزیدنتی را می گذراند و پس از گرفتن تخصص زمینه چشم، می تواند وارد دوره فلوشیپ شود که حدود یک و نیم سال طول می کشد.

رشته بینایی سنجی از گروه رشته های کارشناسی زیرگروه یک تجربی است و 4 سال طول می کشد. رشته بینایی سنجی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دارد.

دکتر بینایی سنج کارهای زیر را انجام می دهد:

• معاینه چشم و تست های بینایی
  • تجویز عینک و لنزهای تماسی
  • نظارت بر مشکلات چشمی مرتبط با بیماری های دیگر مانند دیابت
  • مدیریت و درمان وضعیت هایی مانند آب سیاه و خشک شدن چشم ها
  • بینایی درمانی

متخصص چشم چه کارهایی انجام می دهد؟

این پزشکان متخصص، خدمات زیر را ارائه می کنند:

• خدمات بینایی از جمله معاینه چشم
  • مراقبت و درمان های پزشکی چشم (مثلا در مواردی مثل آب سیاه، سوختن چشم در اثر مواد شیمیایی، التهاب عنبیه و غیره)
  • انجام انواع جراحی های چشم (مثلا برای درمان آب مروارید، جراحات چشم، آب سیاه و غیره)
  • تشخیص و درمان مشکلات چشم مرتبط با بیماری های دیگر مانند دیابت یا انواع بیماری های آرتروز
  • جراحی پلاستیک (برای بالا کشیدن افتادگی پلک یا از بین بردن چین و چروک های دور چشم)

فلوشیپ های چشم پزشکی چیست؟

برای هر تخصص پزشکی، دوره های فلوشیپ وجود دارد. در تخصص چشم، به طور میانگین اکثر دوره های فلوشیپ حدود هجده ماه زمان می برد. انواع فلوشیپ های چشم عبارتند از:

• ترومای چشم
  • بیماری های سطح چشم
  • شبکیه
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم
  • کودکان و انحراف چشم
  • پاتولوژی چشم
  • قرنیه و بیماری های خارجی چشم
  • آب سیاه

متخصص چشم چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصص چشم چه بیماریهایی را درمان می کند

برخی از بیماری هایی که یک چشم پزشک درمان می کند عبارتند از:

• آب مروارید
  • بیماری های قرنیه و بخش بیرونی چشم
  • خشکی چشم
  • آب سیاه (گلوکوم)
  • جراحات و صدمات چشم
  • قوز قرنیه
  • عیوب انکساری
  • یوئیت (التهاب لایه میانی چشم)
  • جدایش شبکیه
  • دژنراسیون ماکولا
  • تنبلی چشم

در چه صورت باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

چشم های کودکان دائما در حال رشد و تغییر هستند بنابراین باید تحت غربالگری قرار بگیرند. اگر لازم باشد برای معاینه کامل، کودک به متخصص چشم ارجاع داده می شود.