متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد کیست؟

متخصص ارتوپد

هر زمان مشکلات درد مفصل یا کمر که نشانه هایی از بیماری های ارتوپدی است داشته باشید، احتمالا به شما گفته می شود به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. متخصص ارتوپد منشا درد را پیدا می کند و بهترین راه حل مشکل شما را مشخص می نماید. برنامه درمانی ممکن است شامل فیزیوتراپی، عمل جراحی، تزریق و یا حتی فقط ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی باشد.

اگر تا به حال به متخصص ارتوپد مراجعه نکرده اید و یا حتی اگر مراجعه کرده باشید هم ممکن است ندانید این پزشکان در چه حوزه ای کار تشخیص و درمان انجام می دهند. دکترانی که تخصص ارتوپدی دارند به هر بیماری یا مشکلی که دستگاه اسکلتی عضلانی ما را درگیر می کند، می پردازند. دستگاه اسکلتی عضلانی شامل اجزاء زیر می باشد:

• استخوان ها
  • عضلات
  • رباط ها و تاندون ها
  • مفاصل
  • عصب ها

متخصص ارتوپد چه تحصیلاتی دارد؟

متخصص ارتوپد ابتدا باید هفت سال از عمر خود را صرف تحصیلات پزشکی عمومی نماید. پس از کسب مدرک پزشکی عمومی، می تواند در دوره های تخصصی شرکت کند و با گذارندن چهار سال دیگر و تحصیل در تخصص ارتوپد، به متخصص ارتوپد تبدیل شود. متخصص ارتوپد می تواند باز هم تحصیل را ادامه دهد و یا در دوره های تخصصی مختلف شرکت کرده و بر دانش خود بیفزاید.

زیر تخصص های ارتوپدی

بافت بدن بسیار گسترده و پیچیده است به طوری که برای درمان مشکلات ارتوپدی هر ناحیه نیاز به تخصص ویژه مربوط به آن الزامی است. برخی از زیر تخصص های ارتوپدی عبارتند از:

• جراحی دست، شانه و آرنج
  • جراحی لگن و مفصل ران
  • جراحی ستون فقرات ( ستون مهره)
  • جراحی زانو و پا
  • ارتوپدی تخصصی کودکان
  • ارتوپدی تروما و آسیب های اسکلتی
  • ارتوپدی سیستم حرکتی
  • ارتوپدی ورزش حرفه ای

تفاوت ارتوپدی و فیزیوتراپی

تفاوت ارتوپد و فیزیوتراپ

دو شاخه نام آشنا در درمان بیماری ها و اختلالات جسمی به نام های ارتوپدی و فیزیوتراپی وجود دارد که از نظر موارد درمان به یکدیگر بسیار نزدیک هستند اما روش درمانی و کارکرد آنها متفاوت است.

با کمک علم ارتوپدی بیماری ها و اختلالات مربوط به استخوان ها، مفاصل، عضلات و تمام ارتباطات بافتی و مجموعه کامل سیستم اسکلتی مورد معاینه و درمان قرار می گیرند. مهمترین بیماری هایی که توسط تخصص ارتوپدی درمان می شود شامل انواع شکستگی استخوان، آرتروز، کمر درد، تنگی کانال نخاعی، بیماری های مفصلی، ناتوانی های حرکتی تحت تاثیر آسیب های استخوانی، اسپوندیلوز و … می شود.

علم فیزیوتراپی در مرحله بعدی از درمان ارتوپدی قرار می گیرد و به درمان بیماری و اختلال مربوط به حرکت و عملکرد بدن می پردازد. با کمک فیزیوتراپی عضلات و بافت های نرم بازسازی و تقویت می شوند. درمان تخصصی فیزیوتراپی شامل ماساژ، تمرین فیزیکی، درمان با گرما و سرما، الکتروتراپی، درمان کاردیوواسکولر (تمرینات مربوط به قلب و عروق) و … می باشد.

متخصص فیزیوتراپی به درمان بیماری هایی مانند زانو درد، آسیب عصبی، ناتوانی حرکت بعد از عمل های جراحی، ناتوانی حرکتی بعد از سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی و سایر بیماری های وابسته به سیستم عصبی از جمله اسکلروز چندگانه و پارکینسون، می پردازد.

آیا فیزیوتراپی می تواند جایگزین ارتوپدی شود؟

هر دو تخصص به درمان بیماری های حرکتی و عملکرد کلی بدن می پردازند اما به هیچ عنوان نمی توانند به عنوان جایگزین یکدیگر در تمام بیماری ها استفاده شوند. برای برخی از بیماری ها نیز که بنابر تشخیص هر دو درمان جوابگو می باشد، زمان بهبودی متفاوت خواهد بود. مشکلات پیچیده و اتفاقاتی مانند شکستگی های استخوان، پارگی بافت ها، آسیب دیدگی مفاصل و … نیاز به درمان تخصصی ارتوپدی دارد و نمی توان با فیزیوتراپی مشکل را برطرف نمود. فیزیوتراپی در این موارد می تواند بعد از اتمام عمل های جراحی و گذراندن دوره نقاهت برای بازگرداندن توانایی حرکتی فرد با تمرینات فیزیکی، درمان های گرم و سرد، الکتروتراپی و … به او کمک کند.

یک متخصص ارتوپد چه کارهایی انجام می دهد؟

این پزشکان در زمینه ارتوپدی تخصص دارند. ممکن است لازم باشد برای تشخیص، عکس برداری با اشعه ایکس برایتان تجویز کرده و تعدادی آزمایش در نسخه برایتان بنویسند تا انجام بدهید و نتایج آنها را برایشان بیاورید تا وضعیت شما را بهتر و دقیق تر بررسی کنند. صدمات و جراحات ارتوپدی شامل درد کمر و گردن، جراحات ورزشی و مشکلاتی مانند سندرم تونل کارپال می باشد. دکتر صدماتی که وارد شده را بررسی می کند تا ببیند کدام استخوان ها، عضلات، تاندون ها و رباط ها درگیر شده اند و تا چه حد صدمه گسترده است.

در معاینه جلسه اول، بیشتر ارزیابی فیزیکی انجام می شود و سوالاتی راجع به دردی که دارید و سبک زندگی تان از شما پرسیده می شود. برخی مشکلات مانند درد گردن ممکن است ناشی از مسئله ساده ای مانند حالت نادرست بدن در هنگام نشستن یا فعالیت های روزمره مانند کار با کامپیوتر باشد. اگر چه باز هم ممکن است نیاز به کمک و درمان داشته باشد تا بهبود یابد.

متخصص ارتوپد چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصص ارتوپد چه بیماری هایی را درمان می کند

این پزشکان انواع گوناگون مشکلات از جمله موارد زیر را درمان می کنند:

• شکستگی استخوان
  • کشیدگی عضله
  • درد کمر یا مفصل
  • انواع آرتروز
  • سندرم تونل کارپال
  • انواع مشکلات و صدمات رباط و زردپی مانند تاندونیت و پارگی رباط صلیبی
  • ناهنجاری های پا مانند پاهای ضربدری و پرانتزی
  • سرطان استخوان

متخصص ارتوپد چه درمان هایی را انجام می دهد؟

متخصص ارتوپد درمان های متعددی را انجام می دهد که به صورت زیر است:

الف- درمان های غیر جراحی

این درمان ها بر روش های مختلف غیر جراحی برای بهبودی بیمار تمرکز دارند . برخی از درمان های غیر جراحی عبارتند از:

ورزش: دکتر ارتوپد ممکن است ورزش ها یا حرکات کششی خاصی را برای کمک به حفظ قوای عضلات، انعطاف پذیری و حفظ یا گسترش دامنه حرکتی برخی نواحی بدن توصیه کند.

ثابت و بی حرکت نگه داشتن: گاهی اوقات پیشگیری از آسیب های بیشتر مستلزم ثابت سازی بخش آسیب دیده است. این کار به این بخش از بدن کمک می کند بتواند خود را ترمیم کند. برای بی حرکت نگه داشتن از انواع وسیله ها مانند گچ گرفتن، بانداژ، لباس طبی و یا آتل استفاده می شود.

دارو: ممکن است داروهایی برای کاهش ورم و درد تجویز شود. مثلا داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک مانند ایبوپروفن و آسپیرین برای درد آرتروز ممکن است استفاده شوند یا برخی داروها مانند کورتون ها برای التهاب مفاصل و موارد دیگر تجویز می شوند.

تغییرات سبک زندگی: دکتر ممکن است توصیه کند با اصلاح سبک زندگی خود به بهبود وضعیت خود کمک کنید مثلا با تحرک بیشتر، حفظ حالت مناسب بدن در حین نشستن یا ایستادن، تغذیه و ورزش می توانید جلوی برخی آسیب ها را بگیرید.