جراح دست

جراح دست کیست ؟

عمل جراحی دست ممکن است برای درمان وضعیتهایی که بر کف دست، مچ، ساعد، رانج یا بازو تاثیر گذاشته اند، صورت بگیرد. از جمله مواردی از مشکلات دست که نیاز به جراحی دارند عبارتند از سندرم تونل کارپال، ناهنجاریهای مادرزادی دست، ارنج تنیس بازان، قطع عضو، کیست و تومور.

اگر چه جراحی دست به ندرت اولین درمان برای این وضعیتهای پزشکی محسوب می شود اما در موارد شکستگی ها، معمولا اولین درمان مد نظر است.

عمل جراحی دست را جراح ارتوپدی، جراح پلاستیک، جراح مغز و اعصاب و یا جراح عمومی میتواند انجام بدهد. با این حال برخی از جراحان، در وضعیتهای مربوط به دست یا بازو تخصص دارند. توجه داشته باشید شانه تحت جراحی دست به شمار نمی آید و خود تخصص جداگانه ای است.

چه افرادی به جراحی دست نیاز دارند؟

بیشتر کسانی که مشکلات مربوط به آرتروز یا مشکلات دیگر اسکلتی عضلانی در دست خود دارند، نیازی به عمل جراحی ندارند. نیاز به عمل جراحی بر اساس معیارهای زیر تعیین میشود:

علائم چقدر شدید است (درد و میزان عملکرد عضو)

ترجیح شخصی بیمار چیست

پاسخ بیمار به درمانهای غیر جراحی دیگر از جمله داروها، آتل و بانداژ یا ورزش چگونه بوده است

به ندرت عمل جراحی برای بهبود شکل ظاهری دست انجام میشود اما زیبایی میتواند یکی از نتایج این عمل جراحی باشد.

جراح دست چه بیماریهایی را درمان میکند؟

موارد شایعی که با جراحی دست درمان میشوند عبارتند از:

• سندرم تونل کارپال
  • انگشت ماشه ای
  • انقباض دوپوئترون
  • آرتروز
  • شکستگی
  • تعویض مفصل
  • برداشتن استخوان ذوزنقه ای (Trapeziectomy)
  • فیوژن یا جوش دادن مچ
  • پارگی زردپی

در چه صورت به جراح دست مراجعه کنیم؟

متداولترین نشانه نیاز به جراح دست درد یا بی حرکت شدن دست است به طوری که جلوی استفاده از دست را میگیرد. در واقع عدم توانایی حرکت دادن دست معمولا نشان میدهد مشکلی در ساختار یا عملکرد دست به وجود آمده است.

اگر علائمی در دست خود دارید که شما را نگران کرده است، میتوانید به جراح ارتوپدی یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند. در صورتی که عمل جراحی پیشنهاد شود، بر اساس عواقب عدم انجام این کار و شدت علائم بیماری و عوارض آن، با کمک پزشک تصمیم گیری کنید.

علائم و نشانه های هشدار دهنده نیاز به جراح دست، چیست؟

علائمی که نشان میدهد ممکن است دستتان آسیب دیده باشد به اشکال مختلف بروز میکند. گاهی اوقات ممکن است علائم تنها ظرف چند روز برطرف شوند. برخی از آسیب های دست مانند درد مزمن، ممکن است در اثر کار کردن تکراری دست در یک حالت خاص ایجاد شده باشد اما در برخی موارد علت آسیب دیدگی، میتواند پیچیده باشد. در هر صورت، اگر علائم زیر را تجربه میکنید باید به پزشک مراجعه کنید:

1. ورم مفاصل یا مچ
  2. درد تیز هنگام حرکت دادن دست